Samverkan för hållbar utveckling på Viared

3 december 2024

Hur hänger Viared Företagsförening, projektet Autofreight 2.0, en Dryport på Stormgatan och en lastbilssimulator på Söderkulla Trafikskola samman? 

Med ett tydligt fokus på hållbar utveckling och ständig förbättring strävar Viared Företagsförening efter att befästa Viareds position som den bästa företagsparken inte bara i Sverige utan i Skandinavien. Föreningens stadgar betonar vikten av samarbete och kunskapsutbyte mellan medlemmarna, och därför är VFF alltid redo att stötta initiativ som driver områdets hållbara utveckling framåt. Genom sitt aktiva engagemang i projekt som Autofreight 2.0, Dryport Viared och den banbrytande lastbilssimulatorn visar VFF hur samverkan och innovativa lösningar kan föra Viared mot en ännu mer hållbar och konkurrenskraftig framtid. 

Autofreight 2.0 – framtidens transporter 

Viared, Borås, har blivit en central punkt för Sveriges e-handelslogistik. Med många transporter mellan Göteborgs hamn och Viared är det nödvändigt att hitta mer hållbara och effektiva lösningar för framtidens transportbehov. Det är här Autofreight-projektet kommer in i bilden. Projektet som finansieras med stöd av Vinnova, leds av Volvo Technology i samarbete Trafikverket och Borås Stad samt ett tiotal andra aktörer. Projektet fokuserar på att utveckla High Capacity Transport (HCT), vilket innebär användning av extra långa fordonskombinationer. Dessa fordon kan transportera två 40/45-fotscontainrar, vilket minskar antalet transporter och därmed också den miljöpåverkan de har. 

Volvo Technology och Chalmers har varit ledande i utvecklingen av den nya tekniken, medan Borås Stad ansvarar för att tillföra spetskonsulter inom logistiken och som stöd i framtagningen av affärsmodellerna. Detta projekt är inte bara tekniskt imponerande utan också ett bra exempel på samarbete mellan akademi, näringsliv, statlig och kommunal verksamhet. Med partners som Ellos, Fristads, NetOnNet och Kerry Logistics som aktiva deltagare, blir det tydligt att hela Viareds näringsliv bidrar till och drar nytta av projektet.

Dryport Viared – nyckeln till hållbar logistik 

En viktig del av Autofreight-projektets framgång är Dryport Viared, belägen på Stormgatan. Här spelar den långa transporten, HCT-fordonen, en avgörande roll i att optimera logistiken.  
Vid vårt besök på Dryporten på Stormgatan på Viared fångar vi en chaufför som precis på ett imponerande sätt backat in sin långa HCT-bil för att lämna av en container. Joakim Börjesson arbetar för Budbolaget och är självlärd i att manövrera den extra långa lastbilen som mäter 32 meter, mot sedvanliga 24 meter. ”I början var det jobbigt när man hämtade gods i hamnen. Allt var nytt och alla har bråttom. Man får sina slot-tider och man får inte längre tid på sig för att man har en 8 meter längre lastbil som ska till”, säger Joakim. Det finns ett par portar som är att föredra att få hämta gods i om man kör en HCT-transport, de som har antingen större rangerytor eller en rak port. ”Det är betydligt lättare att backa in då”, fortsätter Joakim.  

På Dryporten bryts de långa leveranserna upp och gods kan fördelas för kortare, lokala leveranser till företag i närområdet. Detta skapar en effektiv lösning som både minskar belastningen på Göteborgs hamn, där det dessutom är ganska kostsamt att hålla gods en längre tid, och skapar en miljövänligare transportkedja genom att färre lastbilar går på vägarna som dessutom rymmer mer gods. I stället för att låta containrar stå kvar i hamnen, transporteras de till Viared där de mellanlagras för vidare leverans – en lösning som sparar både pengar och tid.  

Men utvecklingen av Dryporten stannar inte här. För att göra platsen ännu mer effektiv behövs investeringar i infrastruktur, som beläggning med marksten för att skapa bärighet som möjliggör att man kan stapla containrar på höjd samt förbättrad säkerhet med stängsel och kamerabevakning. Genom att ta gods närmare slutanvändarna på ett hållbart sätt kan Dryporten vara en viktig del av framtidens logistiklösningar, där mindre, kanske eldrivna fordon kan hantera de sista transportsträckorna. Projektet Autofreight 2.0 pågår till våren 2025. Därefter hoppas man att det finns intresse för en fortsatt framtid för Dryporten i lokal regi.  

Simulator – träning för framtidens chaufförer 

Körningen av HCT-fordon är en konst i sig. Att manövrera ett 32 meter långt fordon genom trafik, rondeller och industriområden kräver betydligt mer skicklighet än att köra en vanlig långtradare. Det är här den unika simulatorn på Söderkulla Trafikskola i Viared kommer in. I en realistisk miljö kan lastbilschaufförer träna på att manövrera dessa långa fordon – och till och med öva på att backa in i Göteborgs hamn, där utrymmet är begränsat och pressen stor. 

Simulatorn är en imponerande teknisk innovation som ger chaufförer möjlighet att lära sig utan risker. Den placerades på Söderkulla efter ett initiativ från Robert Brikic, näringslivsutvecklare för Borås Stad. Mjukvaran är byggd av Oryx Simulations. Det är den första i sitt slag i Sverige och ett konkret exempel på hur samverkan mellan företag, utbildning och offentlig sektor kan skapa lösningar för framtiden. Tack vare den här simulatorn kan fler chaufförer nu utbildas i att hantera HCT-fordon, vilket gör att Sverige kan fortsätta vara ledande inom hållbar transportteknik. 

Med de olika delarna av Autofreight-projektet på plats – teknisk utveckling, logistikoptimering och utbildning av chaufförer – ligger Borås och Viared i framkant i omställningen mot en mer hållbar framtid.