Byggstart för Boråstorpsavfarten – nu knyts säcken för Västra Viared!

6 november 2025

Äntligen! Efter år av väntan, planering och överklaganden har startskottet gått. Arbetet med den efterlängtade av- och påfarten vid Boråstorpet är nu i gång – en investering som kommer förändra hela flödet till och från Västra Viared och skapa förutsättningar för fortsatt expansion.

– Det känns nästan overkligt att vi nu är här. För oss är det som att knyta ihop säcken för hela Västra Viared, säger Roger Andersson, byggledare på Borås Stads mark- och exploateringsavdelning, som tillsammans med kollegan Morgan Nielsen på Servicekontoret varit med sedan första spadtaget 2011.

Det var inte bara VFF:s utsände som ville fota nybygget och representanter från Borås Stad och VFF:s styrelse. Även Borås Tidnings fotograf ville ha en bild.

Avlastar Nabbamotet – och öppnar för nya etableringar

I takt med att Viared vuxit explosionsartat har trycket på Nabbamotet och Viaredsmotet blivit allt hårdare. Den nya avfarten vid Boråstorpet kommer nu att avlasta trafiken kraftigt – särskilt för den västra delen av området där tunga transporter, personbilstrafik och kollektivtrafik länge trängts i samma flaskhals.

– Det här är en lättnad för hela Viared, säger Magnus Olsson, logistikchef på Care of Carl och styrelseledamot i Viared Företagsförening. Vi har under flera års tid haft kommunikation med våra medlemsföretag och försökt skapa tålamod i den stundtals helt ohållbara situation vi haft trafikmässigt på Västra Viared. Även om vi vetat om anledningarna till att avfartens tillkomst försenats så har det ibland varit svårt att bibehålla tålamodet. Vi har haft företag som tvingats anpassa sina arbetstider bara för att undvika köerna. Med den här lösningen kan både människor och gods röra sig smidigare – och blåljusfordon får äntligen snabbare framkomlighet.

Ett halvt mot – med fullt framtidstänk

Avfarten och påfarten som nu byggs kommer till en början bara ligga på körfältet från Göteborg mot Borås. Men förprojekteringen är redan gjord för ett fullskaligt mot i båda riktningarna. Det var ett krav från Trafikverket till Borås Stad, något man nu är mycket nöjd med.

– Trafikverket krävde att vi planerade för ett helt mot redan från början, berättar Roger Andersson. Så även om det kravet försenade själva processen, så är vi idag glada att grunden är lagd och vi vet att förprojekteringen är färdig att använda inför skapandet av ny detaljplan på motsatta sidan om beslut fattas att fullt mot skall byggas i en framtid.

Det har tagit tid. Närmare bestämt fyra år av förberedelser för ett bygge som tar tio månader att genomföra. Men nu står allt klart och byggnationen har faktiskt redan påbörjats.
Samtidigt innebär projektet att cirka 2 + 4 hektar industrimark på södra sidan riksvägen nära motet frigörs. De nya byggnaderna som skulle kunna byggas på denna mark kommer att bli Borås nya västliga entré – det första som möter bilisterna när de närmar sig staden.

– Vi pratar om mark i bästa skyltläge, säger Marike Wolter, näringslivschef i Borås Stad. Med byggrätter på 80 procent av markytan och en takhöjd på 35 meter öppnas möjligheterna för att moderna, automatiserade logistikfastigheter skulle kunna byggas som ett exempel. Just den typ av etableringar som efterfrågas mycket just nu.

Marike Wolter, Näringslivschef på Borås Stad är glad över mark i bästa skyltläge.

Stora stenhögar blir väg – inte sopberg

För många som rört sig i området har de massiva stenupplagen varit en ständig syn. Nu kommer de äntligen till användning, precis som tanken en gång var.

– Vi har 320 000 ton sten liggande, berättar Morgan Nielsen, arbetschef på Servicekontoret. Allt ska användas för att fylla ut mark och bygga vägar. Ytterligare 20 000 kubikmeter berg kommer sprängas och all massa kommer användas på plats.

Roger Andersson tillägger:
– Inget går till spillo. Det här är cirkulär samhällsbyggnad på riktigt. Vi förstår att stenhögarna har irriterat, men i slutänden sparar de både pengar, tid och miljö. Om 10 månader är samtliga stenhögar borta.

Samsyn och gemensamt driv

På mötet där byggstarten presenterades deltog både politiker, tjänstepersoner, näringsliv och media. Samstämmigheten var tydlig: det här är en seger för samverkan.

– Marken i våra trakter är ingen enkel match. Den är mer som ett tvättbräde, förklarar Annette Carlson (M), oppositionsråd i Borås Stad. Det kräver mer tid för att bereda byggbar mark än på många andra ställen i landet där underlagen är enklare. Råmarken i vår bygd är tuff, men värd insatsen.

Kommunalrådet Helena Ruderfors (C) instämmer:
– Vi ligger efter, det är ingen hemlighet. Men nu gäller det att blicka framåt. Att sluta cirkeln på Viared Västra med den här avfarten är verkligen positivt. Samtidigt pågår också arbetet med att ta fram ytterligare industrimarker för att möta behovet inför framtida etableringar.

En dag väl värd att föreviga, på alla möjliga sätt.

Nästa steg: 10 månader till mål

Just nu pågår schaktning med full kraft. Tio dumprar och sex maskiner arbetar i området, och om några veckor börjar sprängningarna.

– Vår del av projektet tar tio månader, säger Martin Schultz, platschef på Servicekontoret. Vi känner oss trygga i vår tidsplan och det vi själva kan styra över. Nu hoppas vi att Trafikverket har möjlighet att samordna sina delar tidsmässigt, så att vi kan bygga parallellt och få hela motet klart så snabbt som möjligt. Trafikverket ansvarar för och skall bygga totalt ca 600-700m väg.

När allt är färdigställt kommer trafiken flyta bättre, säkerheten öka och Viared stå redo för nästa expansionsvåg.

Det här är ett av de mest betydelsefulla projekten för Viared på många år – eftersom det inbegriper både verksamhet, tillgänglighet och områdessäkerhet. När Boråstorpsavfarten öppnar – då flödar Viared vidare.

Fakta: Boråstorpsavfarten

• Byggstart: november 2025
• Byggtid: cirka 10 månader
• Kostnad: cirka 80 miljoner kronor
• Syfte: avlasta Nabbamotet och Viaredsmotet
• Ytterligare industrimark: cirka 60 000 m² (20 000 m² söder om riksvägen, 40 000 m² norr om)
• Beställare: Borås Stad och Trafikverket
• Förväntad effekt: bättre framkomlighet, säkrare trafik och ökad etableringstakt

Ett starkt avslut – och en ny början

För Roger, 74, och Morgan, 73, som följt Västra Viareds utveckling sedan 2011, blir projektet med avfarten deras sista insats innan de sätter punkt för sina yrkesliv inom Borås Stad.

– Det känns fint att lämna över ett mer komplett Viared, säger de båda.

Båda som varit ovärderliga kontakter för Viared Företagsförening vad gäller att hitta optimala lösningar i komplexa infrastrukturfrågor. Vi tar tillfället i akt och sänder vårt varma tack för alla goda möten och insatser som främjat vårt område.