På den vidsträckta ytan i utkanten av Viareds industriområde glimmar propellrar i solen. Här, mitt i den biologiska mångfalden, möter vi en riktigt fascinerande medlem i VFF, nämligen Borås Flygplatsförening – en plats där historia, teknik och samhällsengagemang lyfter tillsammans.

När Viared Företagsförening besöker Borås Flygplats en varm vårdag i april, möts vi av tre eldsjälar: Björn Svensson, avgående flygplatschef efter17 år, hans efterträdare Pär Bergqvist och föreningens ordförande Börje Gustavsson. Tillsammans guidar de oss genom flygfältets fantastiska historia, nuläge och visioner.
– Det här är inte bara en flygplats. Det är en mötesplats för generationer. En plats för utbildning, samhällsnytta och naturnära rekreation, säger Björn Svensson när vi blickar ut över banan där en trana flyger förbi och ett plan håller på att landa.
Björn är uppvuxen vid flygfältet på Viared om somrarna och började segelflyga vid mitten av 60-talet. Han har levt med flyget som en aktiv del i mer eller mindre hela hans liv och har utöver sitt uppdrag som flygplatschef i Borås haft många roller kopplade till just flyget. På Skaraborgs Flygflottilj F7 Såtenäs har Björn under nästan 40 år varitReservofficer och stf flygplatschef. Han har även varit flygplatschef på Karlsborgs flygbas. Dessutom är han museichef för segelflygmuseet på Ålleberg sedan 2021. Nu är det dags att dra sig tillbaka från sitt uppdrag i Borås och Pär Bergqvist håller på att ackreditera sig som Björns efterträdare.
Från pionjärer till elflyg
Flygverksamheten i Borås har över hundra år på nacken. Från de första experimenten vid Västersjön, till dagens moderna flygfält har resan varit lång – och inte utan kamp. Först 1947 efter flera års aktiviteter började man iordningställa det första flygfältet på Viared efter att det första flygplanet, en Piper Cub, SE-AUH inköpts av fem medlemmar 1946. Man beviljades arrendera det inköpta markområdet på Viared till en kostnad om 100 kronor per år. Det var många och långa stenmurar som fick flyttas, men hösten 1947 kunde det första flygplanet landa på Viared.
När Viared började industrialiseras på 1970-talet hotades flygplatsens existens. Det skulle komma att ta 26 år, mängder av ideella arbetstimmar och ihärdigt samarbete med kommunen innan en ersättningsflygplats 400 m öster om det gamla fältet kunde invigas 1997.
Idag är flygplatsen en certifierad sådan och används av tre klubbar; Borås Flygklubb, Borås Ultralätt Flygklubb och Borås Segelflygklubb. Här utbildas ungdomar från 14 års ålder och många har tagit steget vidare till flygkarriärer. Man samarbetar även med ambulansflyg, polis och Frivilliga Flygkåren för akuta samhällsinsatser.
– Vi har 450 medlemmar från ungdomar till seniorer och en stark tradition av frivilligt arbete. Det är det som gör att vi kan fortsätta utvecklas, säger Börje Gustavsson.

Hållbarhet på riktigt
Flygplatsen arbetar aktivt med att minska sin miljöpåverkan. Bullret har reducerats genom nya propellrar, elflyg testas och kommunen har gett stöd för bekämpning av invasiva arter runt banan. Här finns ängsmark, insektshotell och till och med tofsvipor som bor längs gräsplanerna runt landningsbanorna.
– De är vana vid att vi inte går här, så de känner att de får vara ifred och bygger således sina bon här, säger Börje Gustavsson.
Jag får veta att det är inte helt ovanligt att när man ändå ibland passerar till fots att man kan bli bortjagad av honor som vaktar sina bon. Ibland traskar ett tranpar omkring på landningsbanan också och när våra plan skall starta så flyttar de sig lite lugnt åt sidan. Det är en rolig syn, berättar Börje och Björn.
Fågelskådare är ofta återkommande gäster och inte sällan hyr besökare även in sig i de små stugorna som finns att tillgå vid klubbhuset. Vid vårt besök sitter en medlem med både barn och barnbarn med glass i handen och följer flygtrafiken – ett ögonblick som fångar platsens folkliga charm.
– Vår närmiljö är en tillgång. Här kombineras teknik och natur på ett sätt som är unikt i regionen, säger Pär Bergqvist.

Öppna portar och nya kontakter
Föreningen vill gärna se fler Viaredföretagare hitta hit. Flygplatsen kan användas för logistik, snabba leveranser eller som landningsplats för affärsresande – ett alternativ till Landvetter som ofta är både dyrt och svårtillgängligt för privatflygare. Samtidigt hoppas man kunna locka fler besökare till sina publika event, där flygshow blandas med föreningsliv.
– Vi ser gärna att fler i Viared och hela Sjuhärad får upp ögonen för oss. Ett medlemskap i Viared Företagsförening är ett naturligt steg för oss att knyta starkare band i området, säger Björn Svensson.
Flygplatsen brottas också med utmaningar. Buskörning med motorcyklar på tillfartsvägen är ett återkommande problem, och man söker därför samverkan med den nybildade Säkerhetsgruppen i VFF.
Viared lyfter tillsammans
Borås Flygplatsförening är en tydlig påminnelse om att Viared är mer än bara logistik och industri. Här finns historia, innovation och gemenskap. Med sitt strategiska läge, sitt ideella driv och sin öppna famn för samarbeten är flygplatsen en naturlig del av framtidens Viared.
Jag gick energifylld från ett fantastiskt varmhjärtat besök, där jag även fick se många fina flygplan. På frågan om flygplatsen kunde tänka sig att dela med sig av samma fina presentation fast till våra medlemmar under ett medlemsmöte blev svaret positivt. Fler måste få uppleva vad jag fick uppleva vid mitt besök på fältet. Viared Företagsförening tackar för ett mycket varmt mottagande och hoppas att fler medlemmar tar chansen att besöka denna unika plats där både människor och flygplan får luft under vingarna.
Vill du veta mer om flygplatsen? Besök föreningen på borasflygplats.se där både serviceutbudet, kontaktuppgifter och kommande aktiviteter finns angivna.